소장정보
위치 | 등록번호 | 청구기호 / 출력 | 상태 | 반납예정일 |
---|---|---|---|---|
이용 가능 (1) | ||||
한국청소년정책연구원 | 00027049 | 대출가능 | - |
이용 가능 (1)
- 등록번호
- 00027049
- 상태/반납예정일
- 대출가능
- -
- 위치/청구기호(출력)
- 한국청소년정책연구원
책 소개
국내 출생 다문화가정 청소년의 아픔과 분투: 사회적 차별로부터의 회복과 성장
This book introduces South Korean racial/ethnic minority adolescents’ experiences of discrimination-related traumas and the way how they have recovered and experienced growth from the traumas. The authors of this book conducted a qualitative study, running semi-structured interviews with 29 Korean-born racial/ethnic minority adolescents who experienced discriminations and recovered from discrimination-related traumas. Employing a grounded theory analysis, 52 categories were drawn from 145 sub-categories including 525 concepts, which then resulted in the model of ‘the process of recovery and growth from racial/ethnic minority adolescents’ discrimination- related trauma.’ Specifically, racial/ethnic minority adolescents experienced various types of discriminations and struggled with painfulness after discriminatory events. The victims’ internal strength and coping strategies, as well as support from parents, teachers, and peers, helped them to get recovered and experience personal growth. Implications for counseling and education with South Korean racial/ethnic minority adolescents are discussed.
This book introduces South Korean racial/ethnic minority adolescents’ experiences of discrimination-related traumas and the way how they have recovered and experienced growth from the traumas. The authors of this book conducted a qualitative study, running semi-structured interviews with 29 Korean-born racial/ethnic minority adolescents who experienced discriminations and recovered from discrimination-related traumas. Employing a grounded theory analysis, 52 categories were drawn from 145 sub-categories including 525 concepts, which then resulted in the model of ‘the process of recovery and growth from racial/ethnic minority adolescents’ discrimination- related trauma.’ Specifically, racial/ethnic minority adolescents experienced various types of discriminations and struggled with painfulness after discriminatory events. The victims’ internal strength and coping strategies, as well as support from parents, teachers, and peers, helped them to get recovered and experience personal growth. Implications for counseling and education with South Korean racial/ethnic minority adolescents are discussed.
목차
제1장 서론
1. 연구의 필요성과 목적
2. 연구 목적 및 연구 문제
3. 용어의 정의
1) 다문화가정 청소년
2) 차별
3) 외상 사건
4) 외상 증상
5) 외상 회복
6) 외상 후 성장
제2장 이론적 배경
1. 연구의 필요성과 목적
2. 사회적 차별로 인한 외상 증상
3. 외상으로부터의 회복
4. 외상 후 성장 및 성장 요인
5. 관련 선행 연구의 제한점 및 본 연구의 필요성
제3장 연구 방법
1. 근거이론
2. 연구 참여자, 연구자
1) 연구 참여자
2) 연구자
3. 면접 질문지
1) 사전 면접 질문지
2) 심층 면접 질문지
4. 연구 참여자 모집 및 자료 수집 절차
1) 연구 참여자 모집
2) 자료 수집
5. 자료 분석
1) 원자료화
2) 개방코딩(open coding)
3) 축코딩
4) 연구의 타당성 검증
제4장 연구 결과
1. 자료의 범주화 결과
2. 다문화가정 청소년이 경험하는 사회적 차별, 회복 및 성장 과정
1) 인과적 조건
2) 중심현상: 아픔을 안고 분투함
2-1) 차별 사건 직후에 경험한 어려움
2-2) 즉각적 대응
2-3) 이후 경험한 어려움
3) 맥락적 조건
4) 중재적 조건
5) 작용/상호작용 전략
6) 작용/상호작용 전략의 결과
6-1) 회복한 모습
6-2) 성장한 모습
6-3) 남은 과제
제5장 논의 및 시사점
1. 논의
1) 다문화가정 청소년이 경험한 외상 사건으로서의사회적 차별
2) 사회적 차별로 인한 다문화 가정 청소년의“아픔을 안고 분투함”
3) 사회적 차별로부터의 회복과 그 과정에 영향을 미친 요인
4) 사회적 차별로부터의 성장과 그 과정에 영향을 미친 요인
2. 연구의 시사점 및 제한점
1) 연구의 시사점
2) 연구의 제한점
참고문헌
찾아보기
부록